Zamanın Ötesindeki Deha Tesla / Margaret Cheney

25 Mart 2015 Çarşamba

Pek tanınmayan, fizikçi ya da mühendis olmayanların belki adını bile duymayacakları ünlü deha Tesla hakkında benim de (mühendislik öğrencisi olmama rağmen) Prestij filmini izleyene kadar bir bilgim yoktu. Ne zaman ki Prestij'i izledim, oradaki yıldırım makinelerini, sadece elle temas ile yakılabilen ampülleri, kendini klonlayan sihirbazları gördüm ve Tesla'nın adını duydum; o zaman araştırmaya başladım. Vikipedi ya da internetin bana sağladığı diğer bilgilerle merakım iyice uyandı ve o bilgiler yeterli gelmeyince Tesla hakkında daha geniş bilgi edinmek için hakkında yazılan kitapları araştırdım. Sonra da bu biyografisini edindim ve hemen okumaya başladım.



Nikola Tesla, 1856 doğumlu Sırp bir elektrik mühendisi ve tarihin en ünlü mucitlerinden biri. Bugünkü Hırvatistan sınırlarında yer alan Smiljan'da doğmuş, ardından çalışmalarını daha iyi yürütebileceğini düşündüğü için Amerika'ya yerleşmiş, çocukluğundan itibaren kafası hep ilginç ve yaşadığı döneme fazla gelen fikirlerle dolup taşan, bu fikirlerin günümüzde kullanılan birçok teknolojinin ise orijini olduğu bilinen, kendine ait yüzlerce icadı ve patenti bulunan, ancak yaşadığı dönemde başı -Edison ve Marconi gibi- rakiplerinin sataşmalarından ve para sorunlarından kurtulmayan, hiç evlenmeyen, kendine ait bir evi bile olmayan, sürekli otellerde yaşayan ve 86 yaşında bu otellerden birinde yapayalnız ölen, hayatı başarı ve hüzün dolu önemli bir adamın öyküsü bu kitap. Birçok fikir önce kendinden çıktığı veya kendisinin çok daha önceden düşünüp geliştirdiği ve icat ettiği halde patentini başkalarının aldığı birçok icadı mevcut. Örneğin, radyoyu Marconi'nin icat ettiği sanılsa da aslında ilk radyo Tesla'nın elinden çıkmadır. Yaşadığı dönemde bunu kanıtlayıp patentini kendi üstüne almaya çalıştıysa da başaramamış, patent ancak öldükten sonra kendisine verilmiştir. İlk telsiz telgraf geliştirilmesine katkıda bulunduğu için Nobel Ödülü Marconi'nin aksine Tesla ondan çok daha önce telsiz kullanımı ile fikrini ortaya atmış ve bu konuda çalışmalarını yürütüp patentini almaya çalışmıştı. Geliştirdiği osilatör ile tıbbın kanser alanındaki çalışmalarına çok büyük katkıda bulunmuş, Niagara Şelaleri'ne kurduğu hidroelektrik santralle hem ABD hem de Kanada için elektrik üretmiş, radarı icat etmiş ve bunun gibi insanlığa faydası olan ve hala kullanılan birçok alet ve teknolojinin mucidi olmuştur. Alternatif akımı geliştirmeseydi ise belki günümüzde şehirler bu kadar aydınlatılamayacaktı bile. Uzaydan ses dalgaları alıp başka gezegende bulunan canlılarla -onların var olduğunu düşünüyordu- iletişim kurabilmenin nasıl mümkün olabileceğini bile düşünen, bu kadar ileriyi gören bir beyin, bir mucitti Tesla.
Kitaba geçersek; 264 sayfasıyla kısa bir kitap ancak dili çok teknik ve bilimsel kullanılmış. Tabii ki bunun bir elektrik mühendisinin biyografisi olduğunu düşünürsek daha farklı olmasını beklemek anlamsız olurdu; ama bu dil icatları anlamayı biraz zorlaştırıyor açıkçası. Bunun dışında pek kronolojik sıra kullanılmamış, hatta bazı yerlerde tarihler o kadar birbirine karıştı ki hangisi önceydi, şu ne zaman olmuştu diye arka sayfaları karıştırırken kitapta pek ilerleyemedim. Yani sonuç olarak, eğer Tesla hakkında benim gibi daha çok bilgi edinmek istiyorsanız ve icatlarını merak ediyorsanız okuyun, yoksa kitap sizi pek sarmayacak, hatta sıkıcı gelecektir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS